domingo, 31 de octubre de 2010

Les festes religioses són adequades per educar en diversitat en escoles i instituts

JOAQUIM BOHIGAS I MOLLERA | GIRONA, diaridegirona.cat
La Generalitat creu que permet la inclusió dels alumnes i les famílies.
L'administració pública defensa, dins un debat sobre la "significació" i "simbologia" de les festivitats catòliques als centres, que la mesura d'explicar, amb interpretació cultural, les dates assenyalades permetria que l'alumnat participés en les commemoracions deixant de banda les creences.
Seria molt convenient introduir en el currículum ordinari (de ciències socials, literatura, música, etc.) referències a les celebracions religioses de les confessions religioses presents al centre". Així finalitza el capítol sobre "celebracions i commemoracions" de la Guia per a la gestió de la diversitat religiosa als centres educatius, recentment editada per la Generalitat de Catalunya, una qüestió cada vegada més present en les reunions del professorat (claustre...). L'administració mostra tres directrius bàsiques: "la comunitat educativa ha de decidir la millor manera d'incorporar la dimensió intercultural i de respecte a les diverses confessions religioses familiars"; "ha de reflectir la incorporació de manera clara en el seu projecte educatiu i en el currículum del centre"; i "ha de donar a conèixer les festes tradicionals locals i nacionals, també les d'origen religiós". L'objectiu expressat és que els alumnes aprenguin una "cultura religiosa independentment de la fe".

El document, a manera de recomenacions, parteix de la consideració que la celebració d'aquestes festivitats ha d'estar delimitada en el "terreny cívic del respecte ales persones i dins el manteniment de tradicions culturals" i, per tant, no han de ser "actes d'adoctrinament o de proselitisme". Agafant el cas del calendari catòlic, l'"orientació pedagògica" és explícita, d'entre altres, per Nadal i Tots Sants. Segons la Generalitat, són activitats "no conflictives" (en el claustre i en les famílies), "lúdiques, obertes i flexibles" i amb participació de tot l'alumnat, tot i que el de religions no cristiana poden tenir una actitud passiva. "Es detecta una tendència secularitzadora i una altra tendència intercultural, que de vegades es donen alhora", afegeix.
En aquest sentit, explica que hi ha centres que presenten tradicions d'origen com a "tradicions culturals pròpies del país". Significa, i també en referència al Nadal, remarcar "els valors que simbolitza (la solidaritat i la pau) i reflexionant sobre el consumisme compulsiu". La Generalitat reconeix que el calendari escolar està "vinculat a les festivitats catòliques". No obstant, és del parer que cada centre educatiu "hauria de conèixer, com a mínim, els elements bàsics de totes les religions de l'alumnat, inclosos el calendari i les principals característiques de les seves celebracions" a fi d'aconseguir "institucions educatives" amb "convivència intercultural" i "respecte a la diversitat religiosa".

Absències d'alumnat
És habitual que, en els centres educatius, hi hagi alumnes que no assisteixen a classe per una festvitat religiosa. A tall d'exemple, la festa del xai en la religió islàmica. La Generalitat recorda que aquestes absències són "sempre" justificades siguent "improcedents" les "sancions o les recriminacions" per no haver assistir a classe. Cal el justificant familiar. La normativa és als Acords de Cooperació de 1992.

No hay comentarios:

C/ Jaén 34 Baixos, Esquerra, 08226 Terrassa (Barcelona) , Tef. 0034 650 452 471 Email. ucidcat@yahoo.es