lunes, 31 de enero de 2011

Immigració, escola i família: punts de trobada i Líneas d’actuació.

UCIDCAT.INFO Manresa 28-01-2011
“L’escola és un lloc de socialització, ensenya a aprendre a la diversitat(...) és el punt de trobada entre la família i els nens”, Pere Cano Bautista. Director de l’escola la Renaixença. Manresa.
La comunitat islàmica de Manresa “Mossâb Ibn Omaïr” ha organitzat aquest divendres , 28 de gener, una conferència titulada: “Immigració, escola i família: punts de trobada i Líneas d’actuació”. A la xerrada han sigut convidats el Sr. Pere Cano Bautista, director de l’escola la Renaixença de Manresa, el Sr. Jacob Monsetch, president de l´AMPA i el Sr. Abdennour Tafzi, membre de l´AMPA i pare d’alumne de la mateixa escola.
Durant la seva intervenció el Sr. Cano ha fet èmfasi del procés migratori des de l’àmbit escolar que va començar a principis dels anys noranta. A mes ames, ha explicat alguns conceptes com és “la integració” que, segon ell, no ha de significar la renuncia de la cultura d’origen sinó adaptar-se a la nova cultura i aprendre de la riquesa i las aportacions de les altres cultures. L’objectiu final és que cadascú tingui garantits els seus drets i les seves obligacions com ciutadà d’aquest país.

El Sr. Director ha recordat que els primers anys de l’arribada de l’alumnat immigrant va ser molt difícil, però amb el temps i amb la convicció i la mentalitat de “donar i rebre” s’ha pogut superar els problemes que suposa una escola multicultural com és el cas de l’escola la Renaixença de Manresa amb un percentatge de mes del 75% d’alumnat d’origen immigrant.
Actualment, subratlla, hem pogut superar, entre tots, els grans problemes i hem aconseguit una bona relació entre l’escola i les famílies i també entre totes les cultures i ètnies que conviuen a la nostra ciutat. “L’escola, com ho confirma el sr. Cano, és un lloc de socialització, ensenya aprendre a la diversitat” per tant ha de ser “el punt de trobada entre la família i els nens”.
Abans de concloure la seva conferencia, el Sr. Pere Cano ha fet referència als temes pendents a treballar com és la dificultat que tenen encara algunes famílies per obrir-se al món de l’escola i els pares que deleguin la responsabilitat solament a l’escola sense assumir les seves responsabilitats en complementar la feina de l´institució escolar.
Com una eina eficaç per aconseguir aquests reptes destaca el paper de les AMPAs com element integrador que participa activament en la preparació i l’adequació del Projecte Educatiu de l’escola.
En la segona part de la conferencia, ha intervingut el Sr. Abdennour Tafzi, en representació de l´AMPA de l’escola la Renaixença i com pare d’alumne. Ha explicat que el seu interès pel tema ha sorgit de la seva plena convicció de la importància de treballar des de l´AMPA. Perquè, segon el seu entendre, si l´immigració dels anys noranta era purament econòmica, darrerament es pot parlar d’una “immigració social” que ens ha permès “formar part d’aquesta societat” i amb l’objectiu d’evitar una doble perduda i absència es pregunta: què hem de fer optimitzar l’educació dels nostres fills/es?
Per respondre a aquestes i altres preguntes, el Sr. Tafzi insisteix en la necessitat d’obrir canals de comunicació i col•laboració entre l’escola i la família a través d’un seguiment educatiu que ens permetre créixer amb els nostres fills/ es, però sense oblidar-se de la importància de consolidar els canals de diàleg amb el professorat i la direcció.
El Sr. Tafzi ha animat als pares de la necessitat de donar suport a les AMPAs perquè és una associació de tots els pares i mares dels alumnes. Una de les seves eines fonamentals és ajudar a millorar la qualitat de l’ensenyament, organitzar activitats diverses (colònies, excursions, extraescolars...etc), completa de forma dinàmica la feina del professorat, contribueix a la formació dels pares i mares, negocia amb altres institucions la compra de material escolar i s’encarrega del seguiment de les activitats desenvolupades a l’escola.
Finalment s’ha obert una sessió de preguntes que s’ha centrat en la qüestió i els criteris establerts per demanar beques escolars, subvencions, classes d’àrab i sobretot la imprescindible participació de les famílies i la seva coordinació amb l’escola amb l’objectiu d’afrontar junts els reptes del futur que suposa l’educació de les futures generacions.

No hay comentarios:

C/ Jaén 34 Baixos, Esquerra, 08226 Terrassa (Barcelona) , Tef. 0034 650 452 471 Email. ucidcat@yahoo.es