lunes, 7 de junio de 2010

Prohibir o no prohibir, aquesta és la qüestió

M. Rourera,S. Pau, avui.cat
RAONS · El portaveu del Consell Islàmic de Catalunya veu "precipitat" el debat sobre la burca PAPER DE LA DONA · Diferents experts destaquen que és una peça discriminatòria i que comporta problemes de seguretat PERILL · Recorden que prohibir el vel a França va fer que n'augmentés l'ús.
El vel integral s'ha de prohibir o és contraproduent fer-ho? I, en tot cas, qui l'ha de prohibir? ¿Els municipis, el Parlament o l'Estat? L'opinió dels experts consultats es mou entre el perill que la prohibició de la burca i el niqab porti les dones musulmanes cap a la radicalitat, com ja va passar amb l'ús del mocador a França, i el fet que, per qüestions de seguretat, no es pot permetre que algú vagi pel carrer amb la cara tapada.

Albert Riba

President de la Unió d'Ateus i Lliurepensadors

"A l'Alcorà no hi ha cap precepte específic que digui que les dones s'hagin de tapar. Hi ha un precepte tant per a homes com per a dones que diu que s'ha de ser decorós. Però jo no he vist cap home amb burca", planteja el president de la Unió d'Ateus i Lliurepensadors. Riba no entén per què el cabell de la dona ha de ser pecaminós i el de l'home no. Per tant, la burca no es pot defensar. "Culturalment, és masclista. És una presó portàtil que només duen les dones", afirma contundent. Tampoc no està d'acord que s'al·legui la llibertat personal de cada dona a dur-lo, perquè recorda que també Hitler tenia defensors: "Com van dir les feministes franceses, l'única possibilitat que tenen les dones de deslliurar-se del vel integral és que es prohibeixi. És una opressió. Hi ha una llei d'igualtat i és l'Estat qui ha de prohibir la burca".

Mohamed Haloul

Portaveu del Consell Islàmic de Catalunya i de la Federació Islàmica

El portaveu del Consell Islàmic de Catalunya creu que el debat de la burca està fora de context i és precipitat. "Hem inventat una polèmica abans que sigui necessària. Tenint en compte tot això, i al marge de si hi estàs a favor o en contra, crec que la burca no s'ha de prohibir", opina. Tal com ja va dir la Federació Islàmica de Catalunya, Mohamed Haloul considera que prohibir el vel integral "vulnera el dret internacional i el dret a la llibertat d'expressió i de religió de les dones per escollir la seva identitat o creença".

Lluís Serra

Secretari general de la Unió de Religiosos de Catalunya

"Des dels valors democràtics de la nostra societat, és evident que la burca representa un greu problema de seguretat. També es pot considerar discriminatòria per a qui en porta", assenyala el secretari general de la Unió de Religiosos de Catalunya. Dit això, pensa que hi ha una qüestió fonamental més enllà de prohibir o no la burca, i és que el món islàmic faci una reflexió interna i estudiï si aquest element és substancial de la seva religió i fe o si se'n pot prescindir per ser compatible amb la cultura democràtica. "Un clar exemple de debat intern va ser, per exemple, el Concili Vaticà II, que va acabar per arraconar i prescindir d'algunes pràctiques i unes exigències fins aleshores inqüestionables, però que es va veure que no eren imprescindibles per a la nostra fe", recorda Lluís Serra. Per això troba que, si l'islam fes un debat intern, es podria evitar la intervenció externa. Mentrestant, és partidari que les autoritats puguin intervenir per qüestions de seguretat.

Dolors Bramon

Professora d'islam de la Universitat de Barcelona

D'entrada, defensa que és bo regular l'ús de la burca i el niqab, com ho ha estat prohibir la mutilació genital femenina i pràcticament eradicar-la, però també adverteix que la prohibició pot ser contraproduent, com ho va ser quan Zarkozy va vetar el mocador a França l'any 2004 i va tenir l'efecte contrari, ja que va augmentar l'ús d'aquesta peça de vestir. La professora d'islam a la Universitat de Barcelona subratlla que cal fer pedagogia: "Les dones i els homes musulmans han de saber que no hi ha cap raó religiosa per anar tapats". Explica que l'ús de la burca ve de les classes altes de l'Afganistan del segle XIX: "Les dones de l'harem del rei en duien, no pas com a senyal de possessió, sinó perquè no es contaminessin en contacte amb el poble". Pel que fa al nicab, era el símbol de la manera de vestir de les dones riques de l'Aràbia Saudita. "Els orígens no tenen res a veure amb cap tradició islàmica", insisteix. Bramon, experta en l'islam, considera que el camí correcte és la pedagogia i que, si s'opta per la regulació, s'ha de fer amb compte per evitar que se n'incrementi l'ús i que, si hi ha cap dona que de veritat en vol dur, s'hagi de quedar a casa.

Yaratullah Monturiol

Islamòloga. Estudiosa de l'Alcorà

Com a estudiosa de l'Alcorà, interpreta que la prohibició de la burca i el niqab pot arribar a marginar les dones musulmanes per un simple motiu d'imatge. Si bé accepta que pot comportar un problema de seguretat i, per tant, que s'ha d'establir un sistema d'identificació, qualifica de "manca de respecte" i d'"atemptat contra els drets personals" la possible prohibició d'una peça de vestir. Considera que el que cal és informació, que les diferents religions es coneguin millor, i creu que "a la societat actual hi ha altres qüestions més preocupants que les formes de vestir de determinades dones".


No hay comentarios:

C/ Jaén 34 Baixos, Esquerra, 08226 Terrassa (Barcelona) , Tef. 0034 650 452 471 Email. ucidcat@yahoo.es